De juiste werkvormen voor een evenement zorgen ervoor dat je deelnemers actief betrokken blijven. Onderzoek van het Learning Lab van Aarhus University toont aan dat de meeste mensen slechts 30 minuten gefocust kunnen luisteren. Daarna verslapt de aandacht. Met interactieve werkvormen zet je je publiek weer aan het denken en creëer je waardevolle gesprekken. Professioneel dagvoorzitter Erik Peekel deelt hier een aantal werkvormen die je eenvoudig kunt toepassen op jouw evenement.
1. Creëer interactie in je programma
Een programma vol sprekers kan de aandacht van deelnemers snel doen verslappen. Plan daarom tijd in voor interactie. Laat bijvoorbeeld de deelnemers in tweetallen delen wat ze meenemen uit het programma tot dat moment. Zo’n eenvoudige werkvorm nodigt uit tot reflectie en levert vaak nieuwe inzichten en interessante gesprekken op.
2. Walk Your Talk
Bij deze werkvorm nemen de deelnemers letterlijk positie in de ruimte om antwoord te geven op een stelling. Bijvoorbeeld: de ene kant van de zaal staat voor 100% eens, de andere kant voor 0% eens. Vervolgens kunnen deelnemers hun standpunt toelichten. Het is een dynamische manier om verschillende perspectieven te verkennen.
Geschikt voor maximaal 100 deelnemers, duur: 15-45 minuten.
3. Tafellakensessies
In teams van acht personen gaan deelnemers aan tafel in gesprek over een specifiek onderwerp. De ideeën worden direct op het tafellaken genoteerd, wat zorgt voor een speelse en visuele aanpak. Na elke ronde wisselen de deelnemers van tafel, maar de gespreksleiders blijven zitten om de besproken ideeën samen te vatten. Uiteindelijk worden de belangrijkste inzichten met de hele groep gedeeld.
Duur: 90-120 minuten.
Filmpje op www.tafellakensessies.nl
4. Pitch Competitie
Laat teams een idee uitwerken tot een pitch, bijvoorbeeld rond de vraag ‘Hoe kunnen we onze klanten nog blijer maken?’. Elk team presenteert vervolgens hun ideeën en het publiek jureert. Door het proces in kleine stappen te verdelen, komen er verrassend rijke oplossingen naar voren. Een extra speelse optie: laat teams een moodboard maken om hun pitch visueel te ondersteunen.
Geschikt voor maximaal 150 deelnemers, duur: 90-120 minuten.
5. Superbrainstorm
Bij de Superbrainstorm gaan deelnemers in duo’s één-op-één in gesprek over verschillende vragen. De meest inspirerende ideeën worden met de groep gedeeld. Het unieke aan deze werkvorm is dat je constant wisselt van gesprekspartner en onderwerp, wat zorgt voor een levendige dynamiek en veel nieuwe inzichten.
Geschikt voor maximaal 1000 deelnemers, duur: 15-120 minuten.
Filmpje op www.superbrainstorm.nl
6. Pick-a-Brain
Hier worden de experts uit de groep zelf gehaald. Deelnemers die veel weten over een bepaald onderwerp worden uitgenodigd om als expert vragen te beantwoorden van de rest van de groep. Deze werkvorm is perfect voor het benutten van de kennis binnen de groep en levert vaak verrassende inzichten op.
Geschikt voor maximaal 50 deelnemers, duur: 30 minuten.
Werkvormen en professionele gespreksleiders
Onze professionele gespreksleiders helpen je graag om de juiste werkvormen voor jouw evenement te kiezen en de deelnemers actief te betrekken. Samen zorgen we ervoor dat jouw evenement echt gaat leven!
In een vrijblijvende, gratis brainstorm helpen we je direct aan een aantal concrete ideeën.
Evenement organiseren – tips
Hoe kom je tot een ijzersterk programma voor jouw bijeenkomst? Hier vind je ons stappenplan.
Wat kun je leren van organisatoren van succesvolle zakelijke evenementen als The Next Web en MBA in 1 dag?
Brainstorm online
In een vrijblijvende, gratis brainstorm (videocall) helpen we je direct aan een aantal concrete ideeën.
Het evenement dat niemand wil missen
Veel praktische inzichten en tips, waar je direct mee aan de slag kunt.