Het hele jaar door staat de continuïteit van de zorg voorop voor de medewerkers van Arjo Nederland. Eenieder is druk in de weer in ziekenhuizen en verpleeghuizen. Maar tijdens de jaarlijkse kick-off komt iedereen samen om te verbinden met elkaar. Met de kick-off geeft het bedrijf het gevoel van verbondenheid een boost. José Story, management assistent bij Arjo Nederland organiseerde de kick-off dit jaar voor de vierde keer, zij vertelt hoe zij een ijzersterk programma samenstelde.
‘Onze kick-off was vorige week, dagelijks krijg ik nog positieve reacties van mijn collega’s’, vertelt José. ‘Zij vonden het programma en de locatie goed; ze vonden het fijn om elkaar te zien en ze zijn geraakt door onze keynote spreker.’
In elk land waar Arjo actief is, wordt jaarlijks een kick-off georganiseerd. José organiseert de bijeenkomst voor Nederland samen met haar collega Heleen Liedorp, marketing manager. José: ‘Eind augustus zijn we begonnen met de plannen. Wat wordt het thema? Wat mag er niet ontbreken in het programma? Hoe kunnen we onze collega’s verrassen en verbinden? Na onze eerste brainstorm hebben we direct een beroep gedaan op het bureau Effectivents voor verdere ondersteuning. Met Lenny Klaassen en Ralph Minkels hadden we een jaar eerder erg fijn samengewerkt.’
Een ijzersterk programma
Klaassen: ‘José en Heleen legden direct een heel duidelijke briefing bij ons neer. Zij hadden hun doelen helder geformuleerd, dat maakt het voor ons makkelijker om met het juiste voorstel te komen. Zo wilden ze de collega’s in groepjes met elkaar laten strijden in een wedstrijd met klantgerichtheid als thema. Voor dat soort activiteiten denk ik dan direct aan Aaaaha! Bureau voor live communicatie, zij helpen ons vaker met de juiste werkvormen en workshopleiders. Ik vind hen goed in de combinatie van plezier mét inhoud. Met Aaaaha! kwamen we tot twee verschillende uitwerkingen van het programma en die hebben we voorgelegd aan Arjo.’
José: ‘Van Lenny ontvingen wij al snel een compleet voorstel met twee keuze-varianten, die hebben wij besproken met ons Management Team. We kozen voor een pitch-competitie, waarbij onze medewerkers acties bedachten om verloren klanten terug te winnen. Dat pakte heel goed uit. We kregen meteen ook het gevraagde advies om onze eigen presentaties te bundelen in een dynamische talkshow. Ons management team blikte terug en vooruit met talkshow-host Erik Peekel, die ook verhalen ophaalde bij de collega’s in de zaal. Dat gaf dit belangrijke programmaonderdeel sjeu en maakte het afwisselend. Onze bedrijfsplannen kwamen tot leven en ze worden nu beter begrepen.’
Informeren, inspireren, activeren
De kick-off vond plaats in de Ceciliakapel van het conferentiehotel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. Bij aankomst ontving iedere collega een ingepakt cadeautje. Aan de start van het programma pakte iedereen dat tegelijkertijd uit. Er zat een hoodie in, die iedereen meteen aantrok. Het programma had als structuur informeren – inspireren – activeren. De talkshow met het Management Team was het eerste programmaonderdeel. Na de lunch volgde het inspirerende verhaal van keynote spreker Jaap Bressers. Tot slot ging men actief aan de slag in kleine groepjes in de pitch-competitie. Bij die competitie deelde overtuig-expert Philip Walkate een aantal praktische inzichten en tips.
Carlosmomentjes
Diepe indruk maakte het verhaal van keynote spreker Jaap Bressers. Hij vertelde hoe iedereen vanuit zijn eigen rol het verschil kan maken voor anderen. Met een lach en een traan vertelde hij zijn levensverhaal. Op vakantie in Portugal liep Jaap, op 21-jarige leeftijd, een dwarslaesie op door een ongelukkige duik in zee. Zodra hij in paniek wakker werd op de intensive care kon verpleegkundige Carlos hem geruststellen door een hand op zijn schouder te leggen. Het belang van dit menselijke gebaar was voor Jaap van onschatbare waarde. In zijn verhaal roept hij nu op tot dit soort kleine acties, die voor een ander een groot verschil maken, Carlosmomentjes.
Goede professionele ondersteuning
José: ‘Al 30 jaar organiseer ik evenementen, toch zou ik iedereen aanraden om professionele ondersteuning in te schakelen. Met Lenny en Ralph kan ik erop vertrouwen dat alles goed komt. Zij brengen hun ideeën, hun netwerk en hun ervaring in. Bovendien heb ik tijdens het evenement de rust om het management team bij te staan en zelf te genieten van het evenement.’
Foto’s: Wijnand Geuze – www.linkfotografie.nl
Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties, bureaus en locaties bij het samenstellen van ijzersterke programma’s.
Kick-off organiseren – tips
Onze professionele moderatoren betrekken iedereen bij het programma, vooraf denken zij mee over de beste invulling voor de kick-off.
Activeer je team met onze teambuilding workshops: van boomwhacker energizer tot pubquiz. Samen plezier maken verbindt.
Van Superbrainstorm tot Hackathon – Breng je deelnemers met elkaar in gesprek met onze interactieve werkvormen.
Brainstorm online
In een vrijblijvende, gratis brainstorm (videocall) helpen we je direct aan een aantal concrete ideeën.
Het evenement dat niemand wil missen
Veel praktische inzichten en tips, waar je direct mee aan de slag kunt.