De Week van de Ondernemer was jarenlang het grootste ondernemersevenement van Nederland. Ruim tienduizend ondernemers troffen elkaar in het Beatrix Theater in Utrecht. Aansluitend ging het evenement op tournee naar Groningen, Enschede, Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam. De Week van de Ondernemer is het initiatief van Maarten van Druten en Remko Wouters.
Zijn ondernemers een lastige doelgroep?
Absoluut, bij een ondernemersevenement ligt de no show heel hoog. Ondernemers hebben van alles aan hun hoofd, zeker in het midden- en kleinbedrijf. Er belt bijvoorbeeld een belangrijke klant die met spoed een voorstel nodig heeft. Zo’n ondernemer heeft dan de neiging om je evenement toch maar niet te bezoeken. Wij doen er dus alles aan om onze genodigden te overtuigen. We willen dat zij reikhalzend uitzien naar ons evenement. Zodra ze binnen zijn, willen we dat de sfeer goed is en dat we ze een volledige dag kunnen boeien en prikkelen.
Hoe creëer je de juiste sfeer?
Onze gasten moeten zich welkom voelen op ons evenement. Dat begint al bij de parkeerwachters, zij zijn het eerste contactmoment. We zetten enorm veel hostesses in, zodat iedereen direct wordt geholpen. Al onze mensen zijn herkenbaar aan een grote oranje bloem en iedereen die meewerkt aan onze evenementen moet van alles op de hoogte zijn, zij moeten de gasten direct de juiste informatie kunnen verstrekken. Daarom organiseren we vooraf een kickoff, die bijeenkomst moet extreem goed zijn. Je zorgt ervoor dat iedereen zich betrokken voelt bij het evenement, dat je er als een team staat.
Hoe stel je het programma samen?
We maken slimme koppelingen tussen de behoeften van de bezoekers en de doelstellingen van de sponsors. Wij hebben ons eigen callcenter. Iedere werkdag bellen we zo’n duizend ondernemers om te vragen wat hen bezig houdt. De antwoorden uit de telefoongesprekken gebruiken we om de uitnodiging persoonlijk te maken. Ons evenement bestaat uit een rijke verzameling presentaties, workshops en exposities. Daaruit willen we per genodigde een programma op maat voorstellen. Wanneer een ondernemer aangeeft dat hij over de grenzen zaken wil gaan doen, ontvangt hij een uitnodiging met de focus op internationaal zakendoen. Wie meer interesse heeft in financieringsvormen, die krijgt een uitnodiging met alle activiteiten die over financieren gaan. Iedere editie willen we de bezoekers verrassen. Dit jaar hebben we de innovatievloer toegevoegd, een expositie met veel beleving en demonstraties. De deelnemers konden daar bijvoorbeeld met 3D printen aan de slag gaan.
Hoe werkt de opvolging?
Juist in het natraject kun je rendement maken voor je sponsors. Elke deelnemer ontvangt relevante content die aansluit op de bezochte sessies. Dat kan bijvoorbeeld een artikel zijn over exporteren naar Duitsland. Om het hele artikel te lezen moet de ontvanger op een link klikken. Zo kunnen we per deelnemer volgen waar de interesse naar uitgaat. De ondernemer die meer wil weten over exporteren naar Duitsland, bellen we op om een adviesafspraak te plannen met de adviseur van onze sponsors. Dat is bijvoorbeeld een bank, die advies kan geven over de markt in Duitsland. Zo bieden we rendement voor onze sponsors.
Welk evenement had jij zelf niet willen missen?
Dreamforce in San Francisco. Dat evenement wordt jaarlijks georganiseerd door het softwarebedrijf Salesforce. Zo’n 60.000 bezoekers betalen een flink bedrag om erbij te zijn. Het zit knap in elkaar, ik heb er veel ideeën opgedaan over de waarde van beleving en over groot durven denken.
Wil jij ook een evenement organiseren dat niemand wil missen? Wij denken graag met je mee! Plan vrijblijvend een online brainstorm in, en we geven je direct een aantal concrete ideeën om jouw evenement tot een succes te maken.
Brainstorm online
In een vrijblijvende, gratis brainstorm (videocall) helpen we je direct aan een aantal concrete ideeën.
Het evenement dat niemand wil missen
Veel praktische inzichten en tips, waar je direct mee aan de slag kunt.